2900
Vi räknar målen i alla åldrar
Tävlingsinslaget finns närvarande i varje situation på isen. Spelarna tävlar både mot sig själva och mot andra, för lagets bästa. Att vinna och förlora är en del av ishockeyns grundidé, och att räkna mål under en match är nödvändigt för att avgöra resultatet.
Ishockey går ut på att tävla
Det är hur vi vuxna hanterar tävlandet som avgör om spelarna utvecklas och behåller glädjen i spelet. Vi vet också att en grundläggande ingrediens i tävlandet är att matchen ska vara oförutsägbar för att tävlandet ska upplevas som meningsfullt. Därför förespråkar vi att tränarna uppmuntras att samarbeta med motståndarnas ledare för att skapa jämna och utvecklande matcher. Fokus på utveckling och prestation, inte bara resultat.
Varje match har ett vinnande och ett förlorande lag
Tränare och föräldrar har ett stort ansvar i att skapa en positiv tävlingsmiljö. Det är viktigt att hjälpa spelarna hantera både framgång och motgång. Genom att tävla lär sig spelarna att utmana sig själva och utveckla förmågan att hantera sina känslor, oavsett om de vinner eller förlorar. Målet är att varje spelare ska känna glädje och motivation att fortsätta utvecklas.
Varför har vi inte tabeller och individuell statistik för barn under 12 år?
För att stödja denna utveckling och skapa en trygg miljö har vi valt att inte publicera tabeller eller individuell statistik inom barnishockeyn. Detta skiftar fokus från kortsiktiga resultat till långsiktig utveckling och prestation. Vi vill att varje match ska upplevas för vad den är – utan att tidigare resultat påverkar kommande matcher.
Vad barn och ungdomar värdesätter mest:
Föreningens ansvar
Föreningen har en viktig uppgift att stödja tränare och föräldrar i att balansera fokus mellan enskilda matcher och den långsiktiga utvecklingen. Tränarna bör uppmuntras att samarbeta med motståndarnas ledare för att skapa jämna och utvecklande matcher. En tydlig struktur och närvarande ledarskap ger trygghet och stöd till både spelare och tränare.
Tränarens ansvar
Tränarens huvuduppdrag är att säkerställa spelarnas långsiktiga utveckling, inte bara kortsiktiga resultat. Det innebär att uppmuntra spelarna att testa nya saker, utveckla kreativitet och möta utmaningar. Tränaren ska finnas där för att stödja spelarna genom både med- och motgångar, och hjälpa dem att hantera känslor på ett sätt som stärker deras framtida prestationer. Ett nära samarbete med motståndarnas ledare och en öppen dialog med både spelare och föräldrar är avgörande för att skapa en hälsosam och utvecklande miljö.
Förälderns ansvar
Som förälder är ditt viktigaste ansvar att stötta ditt barn och bidra till en positiv atmosfär kring laget. Var en förebild genom att visa respekt för motståndare, tränare och domare. Ditt stöd hjälper spelarna att fokusera på glädjen i spelet och sin egen utveckling
Läs mer i det nedladdningsbara dokumentet om anpassade spelformer för barn upp till U12
Bakgrund Som många inom hockeyvärlden känner till är höft- och ljumskproblem vanligt förekommande bland ishockeyspelare (1,2,3)...
Läs mer
Under hösten har förbundskaptenerna inom Sveriges olika landslag samlats för att utvecklas, diskutera och samtala om olika ämnen...
Läs mer
För att ishockeyn ska vara stimulerande så behöver miljön uppfylla de grundläggande behoven som beskrivs i själv bestämmandeteorin Self Determination Theory; autonomi, kompetens och tillhörighet...
Läs mer
Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel
Andra initiativ
svenskhockey.tvVåra sponsorer
Svenska Spel