Start Artiklar

Hemmaplansmodellen: Princip 3 – Anpassa träning och match efter målgruppen 

Artikel

Hemmaplansmodellen: Princip 3 – Anpassa träning och match efter målgruppen 

179

Hemmaplansmodellen: Princip 3 – Anpassa träning och match efter målgruppen 

Inom svensk ishockey har vi spelare som befinner sig på olika ställen i sin utvecklingsresa, sett till vad de kan och vad de vill med sitt ishockeyspelande. Främst beror detta på ålder och ambitionsnivå. Med det i åtanke har vi ett ansvar att anpassa verksamheten så att den passar målgruppens behov.

Konkret betyder detta att ishockey ska spe­las på olika stora ytor och med olika regelverk som är anpassade till att främja glädje, ut­veckling och lärande med målgruppens bästa för ögonen.

För att lyckas i praktiken är det viktigt att förstå att det är skillnad på syftet med barn- och ung­domshockeyn och vår elitverksamhet. Barn är helt enkelt inte små vuxenkopior. Det innebär att barn- och ungdomsverksamheten heller inte ska se likadan ut som elitverksamheten, varken på träning eller match. När det gäller träningen är det centralt att under barn- och ungdomsåren låta spelarna lära sig spelet genom att spela det – och i takt med stigande ålder via övningar börja fokusera på mer systematisk medveten träning.

TÄVLA FÖR ATT VÄXA

Tävlingen är ett naturligt inslag i ishockey och det är viktigt att skilja på hur vuxna tävlar och hur barn tävlar. Generellt kan vi säga att barn tävlar i stunden, här och nu. Som tränare bör du skilja på begreppet tävla och på resultatet av tävlingen. Tävla/spela match är processen och resultatet är utkomsten.

För barn är match och tävling något som ofta uppskattas, däremot är resultatet ofta av min­dre vikt. Tävla kan också vara att försöka vinna ett kampmoment, vara först till pucken, göra allt för att rädda pucken – helt enkelt att bar­nen gör sitt yttersta. Det hjälper dem också att växa, både som spelare och som människor.

När det gäller matchspel så ser vi som förbund till att spelytor anpassas så att de har spelarnas glädje, utveckling och lärande i fokus. För dig som tränare är det viktigt att du inte lägger för stor vikt vid matchresultatet, utan håller fokus på varje spelares utveckling. Ett ökat fokus på utvecklingsprocessen ökar också chansen att på sikt nå bra prestationer och resultat. Det finns ingen motsättning här.

 

Skribent:

Jonas Wiklund

Mer som detta

Tips för att underlätta övergången till spel på helplan

Is

7

Tips för att underlätta övergången till spel på helplan

Känner du att dina U13 spelare som ska börja spela matcher på helplan kan ha problem med positionsspelet i början? Det vore konstigt om de visste precis hur de ska spela...

Läs mer

Färdiga ispass för ledare till barn under 12 år

Is

34

Färdiga ispass för ledare till barn under 12 år

Hockeyakademin har sammanställt färdiga ispass för ålderskategorierna Tre Kronors Hockeyskola och U12-U9...

Läs mer

Ungdomsledare - Ledarskapet börjar redan i omklädningrummet

Ledarskap

35

Ungdomsledare - Ledarskapet börjar redan i omklädningrummet

Som ledare har vi ett ansvar för hela spelarens utveckling – inte enbart det som sker på isen...

Läs mer

Vad vill du läsa mer om på hockeyakademin?

Skicka in dina tips via länken nedan

Kontakta oss
Vad vill du läsa mer om på hockeyakademin?

Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev

Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel