153
För att ishockeyn ska vara stimulerande så behöver miljön uppfylla de grundläggande behoven som beskrivs i själv bestämmandeteorin Self Determination Theory; autonomi, kompetens och tillhörighet. De anpassade spelformerna sätts i relation och proportion till ålder, förutsättningar och utvecklingsnivåer vilket ökar sannolikheten för att miljön ska vara så stimulerande som möjligt.
Svensk hockey vill bli ännu bättre och då behöver vi ha ett öppet sinne för vad som är bäst i olika utvecklingsstadier och miljöer för spelarnas utveckling. Spelarna behöver utrymme att utveckla spelarbeteenden som är kopplade till de tekniska grunderna (skridskoåkning, skott, passning/ mottagning, klubbteknik och närkampsspel), taktiska (spela spelet/spelets fyra roller), fysiska och psykosociala färdigheter med vikten av ett sammanhang för lagspelet. Detta görs bäst genom träningsmiljön och förstärks i samband med matchmiljön.
I det nedladdningsbara materialet presenteras riktlinjerna för de anpassade spelformerna. Riktlinjerna berör allt matchspel från Tre Kronors Hockeyskola och upp till U12. Spelformerna som beskrivs i detta dokument gäller för all verksamhet i aktuell ålder, såväl seriespel som cupspel. Dessa riktlinjer ska vara ett stöd för regionförbund, förening, ledare, matchledare* och domare att kunna genomföra matchspel på bästa sätt. Då flicklag ofta har varierade åldrar bland de aktiva kommer spelytan att anpassas från fall till fall och bestäms av serie administratörens seriebestämmelser.
Vi räknar målen i alla åldrar Tävlingsinslaget finns närvarande i varje situation på isen...
Läs mer
Bakgrund Som många inom hockeyvärlden känner till är höft- och ljumskproblem vanligt förekommande bland ishockeyspelare (1,2,3)...
Läs mer
Under hösten har förbundskaptenerna inom Sveriges olika landslag samlats för att utvecklas, diskutera och samtala om olika ämnen...
Läs mer
Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel
Andra initiativ
svenskhockey.tvVåra sponsorer
Svenska Spel