127
Önskade tränarbeteenden
Var engagerad, involverad och bry dig. Låt spelarna hitta lösningar som är funktionella till att vinna sin situation. Vägled spelaren/rna genom frågor, reflektioner, förstärkningar och konkret tips med positivt syfte, exempelvis:
”Hur ser du på den situationen?”
”Det skulle vara kul att se om ni vågade prova…vad tror ni om det?”
”Hur du stängde ytan där är precis det vi letar efter, bra löst!”
Spelarbeteenden – vad vi kan titta efter?
Anfallare
Läs kroppsspråket på motståndaren och skapa tid och yta för att ta sig ur situationen. Nyttja bra balans genom trepunktsstödet, öka kroppskännedom, förbättra skridskoteknik och agera på nästa aktion.
Försvarare
Minska tid/yta genom att spela blad mot på, var redo på riktningsförändringar, läs av motståndaren, boxa ut, placera sig mellan den egna målvakten och anfallaren och ta kampmomentet som uppstår efter skottet.
Vägled spelarna vidare enligt önskade beteenden i PDFn ”Närkampsspel”.
Utförande
Variera 2–3, 3–3, 3–4, 4–4. Nedlägg från tränare där försvarare får vara först till pucken. Låt också målvakten delta. Dessa ska spela sig ur situationen. Anfallare försöker läsa, täcka och forechecka för att vinna
tillbaka pucken. Detta övergår till ett smålagsspel enligt spelarantalet ni väljer. Startar urspelande färg med en spelare mer så lägg till en extra spelare efter 5–10 sekunder för att de ska bli lika många.
Kör 20–40 sekunder/omgång.
Snart kommer du som tränare kunna skicka in dina bästa övningar och få dem publicerade på hockeyakademin.
Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel
Andra initiativ
svenskhockey.tvVåra sponsorer
Svenska Spel