2
Målvakten äger sin spelidé och det är viktigt att målvakten får vara med och planera, styra hur och vad ni tränar tillsammans. Sen kommer den spelidén utvecklas och för det behöver målvakten få feedback, testa andra lösningar för att lättare komma i position till pucken eller lösa kluriga situationer. En ständigt levande process där målvakten är väldigt involverad i sin fortsatta utveckling.
Det finns så många dåliga exempel på motsatsen:
”En av våra målvakter i Tre Kronor kom till samlingen och höll plockhandsken på ett helt annat sätt än han gjort tidigare. – Min målvaktstränare vill att jag ska hålla den så, gör jag inte det kommer jag inte få spela matcher.”
”Det finns en del målvaktsskolor som genomför övningar där alla ska göra samma sak, samtidigt. På stimuli av sådant som inte händer i matchen. Blicken på pucken styr inte, för många gånger finns det inte ens en puck att se. En målvaktsarmé av likadana målvakter, stöpta i samma form.”
”Ryssland hade en av världens bästa målvakter i Vladislav Tretiak (10 VM-guld, 3 OS-guld, 1 Canada Cup-guld mm) När Tretiak slutade spela var Ryssarna tvungna att få fram en ny världsmålvakt och försökte därför ”klona” honom. Göra en likadan kopia. Det funkade inte. Resultatet blev snarare att man fick fram sämre målvakter som förmodligen skulle presterat bättre om de fick spela efter sina förutsättningar.”
Människor är olika, målvakter är olika och det betyder att man har olika förutsättningar och behov. När målvakten äger sin spelidé och kan bygga den på sina starka sidor, finns förutsättningarna att det kan bli så bra som det är möjligt, för individen.
Skribent: Stefan Ladhe, Svenska Ishockeyförbundet
Som ledare har vi ett ansvar för hela spelarens utveckling – inte enbart det som sker på isen...
Läs mer
Greg Cronin is the Head Coach of the Anaheim Ducks, entering his second NHL season in 2024–25...
Läs mer
Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel
Våra sponsorer
Svenska Spel