44
Önskade tränarbeteenden
Var engagerad, involverad och bry dig. Låt spelarna hitta lösningar som är funktionella till att vinna sin situation. Vägled spelaren/rna genom frågor, reflektioner, förstärkningar och konkret tips med positivt syfte, exempelvis:
”Hur ser du på den situationen?”
”Det skulle vara kul att se om ni vågade prova…vad tror ni om det?”
”Hur du stängde ytan där är precis det vi letar efter, bra löst!”
Spelarbeteenden – vad vi kan titta efter?
Puckförare
Läs kroppsspråket på motståndaren och skapa tid och yta för att ta skottet. Nyttja bra balans genom trepunktsstödet, öka kroppskännedom, förbättra skridskoteknik och agera på situationer som uppstår.
Försvarare
Minska tid/yta genom att spela blad mot på, var redo på riktningsförändringar, läs av motståndaren och spela ta kampmomentet som uppstår efter skottet.
Vägled spelarna vidare enligt önskade beteenden i PDFn ”Närkampsspel”.
Utförande
Puckförande spelare startar övningen samtidig som en motståndare som startar framför mål och åker rakt upp. Puckförande spelare ska göra mål. Båda behöver läsa in kroppsspråk och bedöma hur och vad de behöver göra. Spela klart pucken till mål, blockering eller att försvarare har åkt ut med pucken, alternativt att försvararen som vinner pucken ska passa den till dig som tränare för att avsluta övningen.
Snart kommer du som tränare kunna skicka in dina bästa övningar och få dem publicerade på hockeyakademin.
Hockeyakademin är en plattform utvecklad av
Svenska Ishockeyförbundet tillsammans med Svenska Spel
Andra initiativ
svenskhockey.tvVåra sponsorer
Svenska Spel